Najlepsi aktorzy z całej Polski powalczą o statuetkę Bogusławskiego. Wielkie święto Teatru nad Prosną po raz 64.!

12

Dziesięć dni pełnych teatralnych emocji, szesnaście wybitnych tytułów i ponad stu pięćdziesięciu artystów z całej Polski! 64. edycja najstarszego z festiwali teatralnych w kraju potrwa od 1 do 18 maja 2024. Podczas Kaliskich Spotkań Teatralnych aktorów będzie oceniać jury złożone z praktyków i teoretyków teatru. Karnety do kupienia od 10 kwietnia w kasie, a bilety na pojedyncze od 11 kwietnia w kasie i online. Jakie tytuły zobaczymy w kaliskim Teatrze?  

Repertuar tegorocznej edycji to cztery grupy tematów, które ułożyły Festiwalowe Wstęgi.

– 64. edycja pod wieloma względami będzie nietypowa. Zgromadziliśmy zestaw bardzo ciekawych, najlepszych spektakli z masą fantastycznych ról i wykonawców, którzy będą oceniani oraz zawalczą o nagrody Kaliskich Spotkań Teatralnych. Nietypowość tej edycji polega na tym, że rozgrywana będzie trochę „na raty” a spektakle ułożone zostały według grup tematycznych, które nazwaliśmy Festiwalowymi Wstęgami, jako, że na plakacie stworzonym przez Dawida Ryskiego pojawiły się wstęgi – mówił Bartosz Zaczykiewicz, dyrektor kaliskiego teatru. – Pierwszą wstęgę nazwaliśmy Polskie Drogi. Są to głównie przedstawienia, które się zajmują naszą historią, społeczeństwem. Druga wstęga to Amerykański Sen. Mamy aż 3 spektakle oparte na tekstach klasyki współczesności amerykańskiej. Kolejna wstęga to Kuglarze i tam znalazły się spektakle, które nam najbardziej się z tym tematem kojarzą. Ostatnia wstęgo to Miłości i niemiłość, która skupia się na kwestiach uczuć, emocji, kwestiach sercowych, czasem szczęśliwych a czasem tragicznych.

Wstęga pierwsza: POLSKIE DROGI

Na dwa pierwsze przedstawienia Festiwal zaprosi 1 maja do Gdańska. „1989” w reż. Katarzyny Szyngiery w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim (koprodukcja z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie) ukazuje upadek komunizmu z nowej perspektywy. Wydarzenia znane z kronik filmowych i podręczników historii ożywają na scenie oglądane oczami trzech fascynujących par: Frasyniuków, Wałęsów i Kuroniów – w niesamowitej musicalowej formie. Z kolei zaksakująca inscenizacja „Wyzwolenia” Wyspiańskiego w reż. Jana Klaty w Teatrze Wybrzeże mierzy się z polskim mistycyzmem i zaklętym kręgiem naszych wad, przywar – i zalet…

Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć” w reż. Marcina Libera z Teatru im. J. Słowackiego z Krakowa pozornie opowiada o jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej polityki ostatnich dekad, twórcy „Samoobrony”. Jego burzliwa działalność prowokuje do szerokiego przyjrzenia się sytuacji społecznej budowanej na trudnym ludzkim doświadczeniu transformacji lat 90., ale przede wszystkim skupia się na mechanizmom polityki, w której zdeformowanych trybach tkwimy po dziś. Tańce i śpiew  gwarantowane Muzyka na żywo w wykonaniu zespołu Nagrobki!

W maju się nie umiera” wyprodukowane przez warszawski Dom Spotkań z Historią w reż. Anny Gryszkówny to poruszający monodram w wykonaniu Agnieszki Przepiórskiej przedstawiający losy Barbary Sadowskiej, matki Grzegorza Przemyka, licealisty zamordowanego w 1983 r. przez Milicję Obywatelską. Spektakl wykracza jednak daleko poza to tragiczne wydarzenie, opisując bogatą historię bohaterki, poetki, osoby nie pasującej do komunistycznej rzeczywistości.

Mała piętnastka. Legendy pomorskie” to obsypana nagrodami propozycja z słupskiego Teatru Nowego w reż. Tomasza Mana. Brawurowo zagrany spektakl z gościnnym udziałem Mariusza Bonaszewskiego przypomina zapomnianą dziś historię katastrofy z 1948 r. na Jeziorze Gardno nieopodal Słupska, podczas której zatonęły łódki z grupą nastoletnich harcerek.

Ostatnie przedstawienie mierzące się z polskimi miazmatami to „POGO” z Teatru Polonia w Warszawie w wykonaniu Marcina Hycnara. Adaptację wybitnego reportażu Jakuba Sieczko, lekarza, specjalisty anestezjologii i intensywnej terapii, przygotowała reżyserka filmowa, Kinga Dębska (m.in. Moje córki krowy). Wybuchy śmiechu w jednej minucie przeplatają się ze łzami wzruszenia.

Wstęga druga: AMERYKAŃSKI SEN

W repertuarze 64. KST zobaczymy trzy arcydzieła klasycznej, amerykańskiej dramaturgii XX wieku. Akcja „Kotki na gorącym blaszanym dachu” w reż. Radosława Stępienia z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu dzieje się w dniu urodzin właściciela plantacji bawełny. Z tej okazji odwiedzają go synowie z rodzinami. Gdy nagle spadają maski, dają się wyczuć wszystkie kłamstwa i uprzedzenia, tajemnice i podejrzenia, które do tej pory spajały pozornie zwyczajną rodzinę.

Śmierć komiwojażera” w reż. Małgorzaty Bogajewskiej z Teatru Ludowego w Krakowie to 24 godziny z życia komiwojażera, który nie jest doskonałym ojcem, lojalnym mężem, ani odnoszącym sukcesy zawodowe człowiekiem. Ale bardzo chce, żeby wszyscy tak myśleli. On sam też w to wierzy, budując samonapędzający się mechanizm zaprzeczeń, iluzyjnych rzeczywistości, do których wciąga wszystkich członków rodziny, przyjaciół, czyniąc ich ofiarami mitu swojego sukcesu.

Spektakl Starego Teatru w Krakowie „Pewnego długiego dnia” to autorska wersja dramatu Eugene’a O’Neilla przygotowana przez jednego z najwybitniejszych europejskich reżyserów, Luka Percevala. Wnikliwe studium rodziny z kapitalnymi, nagradzanymi już rolami m.in. Małgorzaty Zawadzkiej i Romana Garncarczyka – aktorska uczta!

Wstęga trzecia: KUGLARZE?

Trzecia festiwalowa Wstęga mieści dwa przedstawienia. Spektakl gospodarzy KST, epickie „Czerwone Nosy” w reż. Anny Wieczur. Przedziwna gromada wędrowców – ślepy żongler, rozpustna zakonnica, kulawi tancerze i recytator-jąkała i inni – pod przywództwem natchnionego zakonnika przemierza uginającą się pod ciężarem epidemii dżumy – „czarnej śmierci” – Francję. Ich święta misja – zbawić ludzkość poprzez śmiech, pokonać zarazę karnawałowymi uciechami.  

Z kolei „Fobia” z warszawskiego Teatru Nowego przygotowana przez artystów wizualnych, Szweda Markusa Öhrna i Karola Radziszewskiego (z muzyką na żywo w wykonaniu Michała Pepola i Bartka Wąsika) to groteskowa krytyka współczesności, zdumiewająca formą i kontrastami. To dzieło lekkie i dowcipne, a jednocześnie bardzo okrutne w dosłownej brutalności. Spektakl nie do przegapienia: takiego przedstawienia jeszcze w Kaliszu nie było!

(Ostrzeżenie: spektakl zawiera sceny przemocy, przemocy seksualnej, krew i wulgarny język – tylko dla widzów dorosłych).

Wstęga czwarta: MIŁOŚĆ I NIEMIŁOŚĆ

Miłość na wszystkie przypadki odmieni kolejnych sześć przedstawień konkursowych. Krakowski Stary Teatr zaprezentuje „Genialną przyjaciółkę” w reż. Eweliny Marciniak. Spora dawka ciepła i humoru w adaptacji bestsellerowej powieści Elleny Ferrante to historia przyjaźni Eleny i Lily, która w skrupulatny oraz intymny sposób opisuje naturę̨ kobiecości, a właściwie fenomen kobiecej wrażliwości. W obsadzie zobaczymy m. in. Juliusza Chrząstowskiego, Ewę Kaim, Michała Majnicza, Adama Nawojczyka oraz kaliszanina Krystiana Durmana.

Olsztyński Teatr im. Stefana Jaracza również sięgnął po prozę Elleny Ferrante. „Czas porzucenia” w reż. Weroniki Szczawińskiej to kameralny, a jednocześnie nieoczekiwanie dowcipny spektakl o kobiecie, która stara się zachować równowagę po rozwodzie. W głównej roli wystąpi laureatka Grand Prix 63. KST – Milena Gauer.

Inny odcień miłości pokaże zespół Teatru Powszechnego w Warszawie w „Melodramacie” w reż. Anny Smolar. To opowieść o Kubie i Krystynie, parze uwikłanej we współuzależnieniowy cykl wzlotów i upadków. Spektakl pożycza od „Pętli” Marka Hłaski osoby dramatu, jednak swoją uwagę przekierowuje na Krystynę, a także na relacje spoza damsko-męskiego stereotypu. Na scenie wystąpią m. in.  Karolina Adamczyk, Anna Ilczuk, Andrzej Kłak.

Młody mężczyzna” z Wrocławskiego Teatru Współczesnego w reż. Katarzyny Kalwat to rozpisana na dwoje aktorów rzecz o intymnej relacji ponad 60-letniej pisarki z młodym mężczyzną. Spektakl pomimo dużej dawki autoironii ze względu na odważne sceny jest polecany od 16 roku życia!

Historię miłości zakończonej tragicznie opowie „Piękna Zośka” w reż. Marcina Wierzchowskiego z Teatru Wybrzeże w Gdańsku. W roku 1927 w podkrakowskiej wsi dochodzi do zbrodni, która elektryzuje całą Polskę. Ofiarą jest obdarzona niesamowitą urodą chłopka, muza słynnych krakowskich malarzy, młodopolska modelka Zofia Paluchowa, znana jako Piękna Zośka. Widzowie przyglądają się procesowi sądowemu,  w którym głównym oskarżonym jest mąż dziewczyny.

W finale 64. KST zaprezentuje się Klub Komediowy, kultowe miejsce na warszawskiej mapie kultury. „Moja żona odeszła z naszą terapeutką” to historia nieco w duchu skeczy Monthy Pythona: o rozstaniach, zdradach, awanturach, milczących wieczorach i krzykliwych porankach, który napawa optymizmem, a przynajmniej przerażeniem

Wydarzenia towarzyszące

Każdego dnia po spektaklach widzowie będą mieli okazję wziąć udział w spotkaniach z artystami, które poprowadzi Jacek Wakar – krytyk teatralny, dziennikarz, szef redakcji kultury Polskiej Agencji Prasowej. Po rozmowach z twórcami Teatr Bogusławskiego zaprosi do Klubu Festiwalowego, mieszczącego się w Kontrabas Cafe Club.

Festiwalowi towarzyszyć będą wydarzenia, organizowane przez zaprzyjaźnione instytucje kultury: Galerię Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, Ośrodek Kultury Plastycznej Wieża Ciśnień oraz Miejską Bibliotekę Publiczną. Więcej szczegółów wkrótce.

Bilety

Ceny biletów wahają się od 59 do 160 zł, wejściówki od 30 do 45 zł. Szczegółowy repertuar Festiwalu dostępny jest na stronie kaliskie.org oraz teatr.kalisz.pl. W środę 10 kwietnia będzie można zakupić lub zarezerwować karnety na cały festiwal, a sprzedaż biletów na poszczególne spektakle ruszy w czwartek 11 kwietnia o godzinie 10:00 w Kasie Teatru i on-line na stronie teatr.kalisz.pl. Bilety na spektakle wyjazdowe w Gdańsku (1.05) są już wyprzedane.

W Kasie będzie można także nabyć wejściówki na spektakle, sprzedawane na 15 minut przed rozpoczęciem przedstawień – dostępność będzie uzależniona od liczby wolnych foteli.

źródło : https://calisia.pl/najlepsi-aktorzy-z-calej-polski-powalcza-o-statuetke-boguslawskiego-wielkie-swieto-teatru-nad-prosna-po-raz-64,66647